De angst, het meisje
De angst, het meisje
Voordat ‘Chrissie’ wordt opgegeten zit ze
gezellig met een groep jongelui bij het kampvuur. Eén van de weinige shots
waar ze duidelijk herkenbaar in beeld komt. Hierna is ze alleen nog in
eva-kostuum te bewonderen. De openingsscène van Jaws speelt zich geheel af
in het donker. Tijdens de eerste aanval komt de haai zelf niet in beeld.
Een gruwelijke, bijna perverse scène zonder een druppel zichtbaar bloed.
‘Suspense’ op het hoogste niveau. Dit is de beruchte scène die de kijkers
over de hele wereld schokte, verraste en bijna deed juichen in hun stoel. Zo
uniek dat deze scène in de film zelf niet meer werd geëvenaard werd en
wellicht ook niet alle andere 'griezel' films daarna.
De kwetsbare mens
“De
naakte mens voelt zich nergens zoo kwetsbaar als in het badwater” heb ik
ooit ergens gelezen. Chrissie voelt zich echter als een ‘vis in het water’.
Dit ‘van onderaf perspectief’ laat ons, de toeschouwers als het ware
meekijken met de haai zonder dat wij zien wie de moordenaar eigenlijk is.
Enkele seconden later slaat het noodlot meedogenloos toe. De roofvis mag
zijn grote, hoekige tanden zetten in het zachte jonge, vlees van een
Amerikaans meisje. Eén van de geheimen Jaws is de muziek (John Williams).
Iedere keer als de witte haai in de buurt komt klinkt die geheimzinnige Jaws
muziek, een compositie gebaseerd op twee noten. Een geniale, effectieve
compositie die later synoniem werd voor ‘gevaar’.
De bezorgde
huisvrouw
Chief Brody (Roy Sheider) is getrouwd
met Ellen Brody (Lorraine Gray). Ze hebben twee kinderen en wonen in een
leuk houten huis vlak aan de kust. Toen ik Jaws voor de eerste keer zag was ik
12. In die tijd geloofde ik nog dat de haai hun houten huis zou aanvallen.
Gelukkig is dat niet gebeurd. Ellen Brody is een goede, moderne echtgenote
voor Chief Brody. Ze is charmant en oprecht bezorgd over haar man en
kinderen. Het beeld zelf zit vol lichte pasteltinten, de compositie op
zichzelf is opmerkelijk. Het heeft zowel iets van het Amerikaanse
foto-realisme als het werk ven Edward Hopper. Jaws zit vol met dit soort
beelden. .
De tijdloze combinaties
De linkerfiguur op deze afbeelding is het
voormalige vriendje van Chrissie. Chief Brody maakt nog een opmerking in de
trant van; “Jij hebt je vriendinnetje dus laten zitten” waar op het vriendje
verontschuldigd “dat hij er ook niks aan kon doen”. Hij lag bewusteloos
door de drank te slapen op het strand. Wel vreemd dat hij niet wakker is
geworden door het keiharde gekrijs van Chrissie. Het vriendje heeft lang
haar en draagt een soort kakkleding. Op zich niks bijzonders. Nu, meer dan
dertig jaar naar dato, vindt men in Nederland deze kleding combinatie weer
‘superhip’. Fascinerend dat de tijd dan blijkt stil te staan. Chief Brody
heeft overigens ook wel een vlot jack aan.
De zee die neemt en de zee die geeft
Dit is alles wat er nog over is van Chrissie
na de aanval van de witte haai. Alleen een stukje hand is nog herkenbaar.
Dit beeld is symbolisch voor een maximaal effect met minimale middelen. Het
oogt gruwelijk, zonder dat er iets gruwelijks te zien is . Het feit dat er
allerlei krabbetjes zich te goed doen aan de ‘left overs’ lijkt ook weer
met vergankelijkheid te maken. De natuur ruimt alles netjes op. Vervolgens
ontstaat er in het nabij gelegen stadje 'Amity' een belangenstrijd tussen Chief Brody en de burgmeester of het nu wel of niet om een ‘bootongeluk’
ging. Om Jaws toch nog een soort verhaallijn te geven.
De wisse dood
“Laat me je handen zien” vraagt de moeder
aan het jongetje. De moeder maakt zich zorgen over het effect van zeewater.
“Alsjeblieft?” vraagt het kind.“Okee nog één keer….”. zwicht de moeder. De
consequenties van dit onschuldig ogend tafereeltje zijn groot. Het is de
laatste keer dat de moeder haar zoontje nog levend heeft gezien. Steven Spielberg speelt op een geniale manier in op het sentiment van de kijker.
Dat heeft hij in talloze films daarna nog even dunnetjes over gedaan. Door
het slachtoffer en de moeder ‘een eigen gezicht’ te geven komt de wisse
dood nog veel harder aan.
De essentiële bijrol
Chief Brody is onrustig. Zijn blik is
gefocust op de zee. Ontspannen en niets vermoedend genieten de badgasten van
het strand. Een ‘zakenman’, vermoedelijk hoteleigenaar, spreekt Chief Brody
aan over een aantal ditjes en datjes. Chief Brody blijft beleefd maar heeft
op dit moment totaal geen geduld voor de deze man. In Amerika is het normaal
dat bijrollen vertolkt worden door hele goeie acteurs. Oog voor detail zou
je dat kunnen noemen. Het is een publiek geheim dat Nederlanders niet kunnen
acteren. Juist in bijrollen komen vaak mensen opdraven die zo belachelijk
slecht acteren dat het enigszins geloofwaardige spel van de hoofdrolspelers
totaal wordt ontkracht. Gebrek aan budget wordt vaak als oorzaak genoemd.
De rokende Amerikaan
Burgemeester
Larry Vaughn rookt. Op zich niks bijzonders ware dat in de hedendaagse
Amerikaanse films bijna niemand meer rookt. Mede veroorzaakt door de
fanatieke Anti-rook lobby. Roken wordt vaak geassocieerd met stress. De
burgemeester heeft genoeg kopzorgen. Hij moet de inwoners van Amity te
vriend houden en hij weet dat Chief Brody gelijk heeft. Wij kijkers weten
dan nog niet dat de burgemeester zelf ook twee kinderen heeft en zich ook
zorgen maakt over Jaws. Op bovenstaande afbeelding is duidelijke een sombere
grimas van de burgenmeester te zien. Wat dan ook weer ineens wordt bevestigd
is dat Amerikanen kunnen acteren.
De Amerikaanse humor
De lachende man in het midden is waarschijnlijk
gemeenteraadslid. Het betreft een hier een openbare zitting waarin het probleem
‘Jaws’ wordt besproken. Er is een losgeld, prijs van 3000 dollar op het doden
van de haai. Gezocht wordt naar een waardige haaienverdelger. De lachende man
zegt; “Wordt het geld contant of in een cheque uitbetaald?” en moet dan keihard
lachen om zijn eigen ‘grapje’. Amerikanen hebben zo hun eigen gevoel voor humor,
beetje flauw, soms hard. Het lijkt zo vanzelfsprekend in TV series en Films net
zo als bij de Engelsen. Dat het niet zo makkelijk is om leuk te zijn blijkt uit
de Nederlandse TV series, die zijn wel grappig bedoeld, maar bedroevend
niet-komisch.
De moedige Zeeman
Robert Shaw is de meest ‘ervaren’ acteur in
Jaws. De van oorsprong Engelse acteur/schrijver had al een enorme staat van
dienst voor dat hij aan Jaws begon. Een aantal van zijn eerdere films zijn; ‘The taking of the pelham express’, ‘Figures in a landscape’ (een cultfilm samen
met de ook al legendarische Malcom Mc Dowell). Binnen het toneel is het
vrij normaal dat een acteur meerdere ‘lagen’ heeft in zijn spel. In Jaws is
hij degene met de meeste diepgang. Hij is de trotse jager, de moedige
zeeman ver verheven boven alle burgerlijke landrotten. De aangewezen persoon
om het monster ‘Jaws’ te doden. Maar tegelijkertijd is Quint degene met het
meeste ontzag voor de haai. Een diepe angst, pure wraak, de intuïtieve
overtuiging dat hij een verloren strijd aan gaat.
De veelzijdige Roy Scheider
Martin Brody (Roy Scheider) is in gedachten
verzonken. Hij werkte vroeger in New York, Een mensetende haai is nieuw
voor hem. Zijn vrouw Ellen Brody (Lorraine Gary) probeert hem wat te
ontspannen. “Let’s get drunk, let’s go foolin’ around” zegt ze. Vrij
vertaald “Laten we dronken worden en wat gaan vrijen”. Dit luchtige,
vrijpostige gedrag dempt tijdelijk zijn angst. Roy Scheider is acteur met
vele “gezichten”. In Jaws is hij eigenlijk een groentje vergeleken met
Hooper en Quint. In “Marathon man is hij de ‘macho’ vergeleken met zijn
jongere broer ‘Dustin Hoffman’. Hij ontmaskert al snel de belachelijke mooie
‘Marthe Keller (geniaal geacteerd) en krijgt alsnog ‘lesje’ van ‘Laurence
Olivier’ .
De Amerikaanse school
“It wasn't an boat accident,'
it wasn't a boat propeller, or a coral reef, or Jack the Ripper.
It was a shark.” Aldus Matt Hooper (Richard
Dreyfuss) van the Oceanographic Institute. Richard Dreyfuss is net zoals
Robert Shaw en Roy Scheider een ras-acteur. Hij speelde de hoofdrol
verschillende Spielbergfilms en wordt ook wel het troetelkindje, alter-ego
van Streven Spielberg genoemd. In deze beruchte introductie scène wordt
Hooper onwel en geëmotioneerd bij het zien van het stoffelijke overschot van
Chrissie. Hoewel overtuigend komt deze scène toch wat ‘overacted’ over. Het
was een opzetje van Spielberg om het pubkliek te te laten voelen dat er met
Hooper niet valt te spotten.
De toevallige compositie
Deze scène duurt heel kort en is van zeer
geringe betekenis. Chief Brody spreekt Matt Hooper via een mobilofoon. De
compositie, de vlakverdeling en het kleurgebruik is hier opmerkelijk en
simpelweg erg mooi. Het lijkt alsof het zomaar een toevalstreffer is, een
soort snapshot. Het genie Spielberg ziet hier natuurlijk gewoon achter. Een
man die van nature een eigenzinnig ‘camaragevoel’ heeft. Het Spielberg imago
heeft ook wel iets ‘glads’, ‘kitscherigs’ ‘feel good movie-achtigs’.
Gelukkig heeft het kwaad in Jaws wel een heel duidelijk en indringend
gezicht. In de vele mega-succesfilms daarna lag dat wel anders.
De schildersezel
Vlak na de nep–aanval met een plastic
haaienvin wordt het weer tijd voor het echte werk. Chief Brody hoort een
hoog meisjesgegil “Shark, shark!” en hij zegt “Wat nu weer?” Het bewuste
meisje staat op een duin met een goed uitzicht over de binnenzee. Ze ziet de
echte haai naar binnen zwemmen en slaat alarm. Op de foto is duidelijk te
zien dat het meisje in buurt staat van haar schildersezel. Verder draagt ze
een rode zakdoek in het haar (wat nu weer heel erg hip is) een aparte lapjes
jeans (zouden verfresten kunnen zijn), een zwart truitje (terwijl alle andere
mensen in de zon liggen te bakken) en ze heeft per ongeluk het lichaam van
een fotomodel. Toeval?
De perverse schoonheid
Er klinkt een wanhopig gegil. De drie
zonnende meisjes heffen zich rustig omhoog en kijken waar het geschreeuw
vandaan komt. Deze scène van drie seconden is ingeklemd tussen twee wrede
scènes. Net als in de openingsscène van Jaws wordt ook hier weer subtiel een
link gelegd tussen wrede perversiteit en sensuele schoonheid. Op zich niet
nieuw (oa. Hitchcock’s douchescène uit Psycho) maar Spielberg heeft deze
‘verpakt’ op een zijn unieke manier. Ondanks de ‘verouderde’ radio rechts en
het ontbreken van I-pods, is dit beeld tijdloos.
De gruwelijke extase
De kijker komt nu oog in oog met het monster
zelf. Jaws kent geen genade. Deze ‘compositie’ laat zien dat een boot geen
veiligheid biedt. Een subtiele verwijzing naar de latere ‘Orca’ die
hetzelfde lot moet ondergaan. Even later is afgescheurd onderbeen te zien,
compleet met sok en schoen wat op de zeebodem valt. Wreed, maar ook zeer
effectief. Ik was 12 toen ik ‘Jaws’ voor het eerst zag. Mijn vriendjes en ik
hebben gejuicht bij het zien van deze scène die wij ‘het beentje’ noemden. Jaws heb ik nog minstens 10 keer in de bioscoop gezien. Iedere keer weer in
extase. En nu is deze scène nog net zo wreed. Ik word wat minder opgewonden.
De twee acterende Kemphanen
Dat Quint (Robert Shaw) een ruwe zeebonk is
en Hooper (Richard Dreyfuss) een intelligent groentje dat wisten we al. Het
is dan ook niet zo vreemd dat die twee in de film ruzie krijgen. Dat ze het
op de set ook in werkelijkheid niet goed met elkaar konden vinden is wel
verassend. Het mondaine New Yorkse karakter van Richrd Dreyfuss matchte niet
zo goed met het ouderwetse Engelse van Robert Shaw. Deze ‘ongewenste’
bijkomstigheid heeft er wel voor gezorgd dat het spel nog geloofwaardiger
werd. Op de één of andere vreemde manier zijn deze confrontaties toch ook
weer ‘plichtmatig’. Het zou wel een saai boottochtje worden als iedereen
elkaar alleen maar aardig vindt. In een bepaalde scène knijpt Quint een
blikje fijn met één hand. Dat doet Hooper over met plastic bekertje. Lachen!,
enige verstrooiing voor de storm.
De gevleugelde woorden
Chief Brody heeft de taak om bloedige
visresten in zee te gooien om daar mee de haai lokken. Dat is gelukt alleen
hij weet hier zelf nog (net) niet. Een seconde later wel. Hij schrikt
ontzettend en de bioscoopkijkers met hem. Hierna loopt hij meteen naar Quint
in de stuurhut en spreekt de legendarische woorden; “You need a bigger boat”.
Dat blijkt geen loze waarschuwing. Door Jaws is deze zin een uitdrukking
geworden in de Amerikaanse taal en wordt gebruikt in een algemene context van “Je
hebt iets groters nodig dan je nu al hebt”. Op de foto draagt Chief een
Ray-Ban achtige bril die nu totaal uit de mode is en zijn sigaret komt ook
pontificaal in beeld. In ‘the seventies’ werd er nog niet zo spastisch
gedaan over iemand die gezellig een sigaretje opsteekt.
De kapitein Ahab van de Orca
Quint reageert niet als Brody zegt “You need
a bigger boat”. Hij lijkt in gedachten verzonken. Quint heeft respect
voor de witte haai maar is ook bang voor zijn grootste vijand. In plaats
vluchten zoekt hij zijn eigen noodlot op.
Het heilige boek ‘Jona’ (Jonas in de Walvis)
behandelt de geschiedenis van de profeet Jona die wordt opgegeten door een
‘grote vis’. Hij blijft in leven in de maag van de vis, roept daar middels
gebeden de Heilige geest aan, en wordt ook weer levend uitgespuugd. Een
ongelooflijke geschiedenis zou men denken, toch zijn er genoeg Christenen
die geloven dat dit allemaal echt is gebeurd.
Het boek ‘Moby Dick’ is gebaseerd op waar
gebeurde verhaal over de walvisvaarder ‘de Essex’. Het draait allemaal om
een kwaadaardige, gigantische witte walvis ‘Moby Dick’. Kapitein Ahab van
de ‘walvisvaarder ‘Pequod’ heeft een houten been.
het is afgebeten door de walvis, ‘Moby Dick’
Zijn leven staat in het teken van wraak. Het boek Moby Dick is
‘losjes’ gebaseerd op ‘Jona en de walvis’. In feite is Quint de ‘kapitein
Ahab’ van de Orca. Het is zo jammer dat hij niet ‘levend’ wordt uitgespuugd
door Jaws.
De samenkomst
Quint en Hooper komen nader tot elkaar. Trots
laat Hooper een litteken op zijn been zien. Quint blijkt een verborgen litteken
te hebben op zijn arm. Een lang indrukwekkend monoloog volgt over ultieme
angsten en onwaarschijnlijke gruwelijkheden. De ondergang van de USS Indianapolis. Een monoloog wat Robert Shaw zelf heeft geschreven. Wellicht
het beste acteerwerk uit de hele film. Vlak na het monoloog ontstaat er een
gezellig samenzang, Plotseling klinkt er een dof gedreun. Brody en Hooper
hebben nog even niks door. Quint kijkt heel serieus. Jaws wil ook even
gezellig meedoen.
De ongelijke strijd
De heren gaan op huis aan. De nog levende
Jaws wordt aan touwtjes meegesleurd. Althans zo lijkt het. In werkelijkheid
blaast Quint moedwillig de motor van de Orca op. Zijn beweegredenen zijn
duister. De Orca is dan al zo lek als een mandje en laatste stukje kracht
wordt hier kapot gemaakt. De scheepsradio is al veel eerder door Quint met
een honkbalknuppel tot moes geslagen. Wat bezielt Quint toch? Het heeft te
maken met zijn persoonlijke vete. Zelf-destructie. Een ongelijke strijd die
hij niet kan winnen maar die hij ook niet schijnt te willen winnen? Hoe
Robert Shaw dit karakter dan vormgeeft is subliem. (zie ook foto) Acteren op
eenzame hoogte.
De meester-leerling
Het ‘groentje’ Hooper wil nu met zijn stalen
anti-haaien kooi het water in. Quint begint alweer te zeiken. Nu gaat het
licht uit. “Do you have any better suggestions?” schreeuwt hij woedend.
Robert Shaw is natuurlijk niet de enige die een beetje kan acteren. Richard
Dreyfuss is wel een nieuwkomer, maar niet zo maar iemand. Je moet wel Steven
Spielberg heten om zo een meester-leerling voor de dag te toveren. In het
boek “Jaws” waar de film op gebaseerd is, overleeft Hooper het haaienkooi
avontuur niet, in de film wel. Natuurlijk alleen maar om er een soort van
Hollywood happy-end van te maken
De laatste minuten van Quint
De laatste momenten van de Orca zijn geteld.
Chief Brody is nog bezig met opruimen terwijl Hooper al eerder onder water
de kooi is uitgezwommen. Quint weet dat het echte gevaar nu snel nadert en
het ieder moment einde oefening kan zijn. Jaws is bezig met een tegen
offensief. Zijn Orca is nu niks meer waard, voor de helft volgelopen met
water. Op de foto is te zien dat Quint de haai als het ware ‘hoort’ aankomen,
terwijl Chief Brody nog niks door heeft. Waarom Quint in zijn laatste
minuten ineens een blauwe zakdoek-hoofdband draagt is onduidelijk? Wellicht
omdat deze symbool staat voor de piraat in Quint?
De onvermijdelijke ondergang
Het onvermijdelijke einde van Quint is
aangebroken. Jaws heeft zichzelf bovenop het zinkende schip geramd. Quint
grijpt de hand van Brody maar moet deze helaas loslaten en zo glijdt hij in
de woest bijtende kaken van Jaws. Luid schreeuwend wordt Quint naar binnen
gewerkt en doormidden gebeten. Er komt er bloed uit zijn mond. Het is
eindelijk afgelopen. Dit is meest gruwelijke scène uit Jaws.
In 1975 was de wrede film nog niet zo een
gemeengoed als nu. Dat Quint moest sterven, dat was duidelijk. Maar
waarom op zo een expliciete, gruwelijke manier? Zou het wellicht een
artistiek ‘filosofische’ reden hebben gebaseerd op de legendes van Jona of
Moby dick? Helaas, het is voornamelijk effectbejag. Steven Spielberg geeft
de toeschouwers een bloederig ‘kadootje’ wat niet snel zal worden vergeten. Waarmee hij zich meteen onderscheidde van talloze andere thrillers uit die
tijd, een trendsetter dus. De kijkers zijn geschokt door zijn wisse dood en
hebben net zo als Brody een diep wraak gevoel naar Jaws. Alle middelen zijn
nu geoorloofd om het monster te vernietigen.
De haai moet dood maar hoe?
In het boek ‘Jaws’ van Peter Benchley wordt
Hooper opgegeten in de haaienkooi. Jaws sterft langzaam aan zijn
verwondingen en zinkt naar de zeebodem. Spielberg vond dit einde niet
spectaculair genoeg, Jaws krijgt door Brody een zuurstoffles in zijn bek
geduwd. Door een wel gemikt geweer schot van Brody en met een luide knal
ontploft Jaws in duizend stukjes. Wellicht één van de meest
onwaarschijnlijke eindes van een horrorfilm ooit. Maar het publiek slikt het
als zoete koek. Wat een geweldige ‘apotheose’, eindelijk krijgt de
haai zijn lang verwachte, verdiende loon.
De overlevenden
Jaws is dood en Hooper blijkt nog te leven.
Een geweldig happy-end. Als Hooper ook was overleden was het een minder
vrolijke bedoeling geweest. “Quint?” vraag Hooper nog even hoopvol. “No”
zegt Brody serieus terug. Hij lijkt bijna te zeggen “Niks aan te doen, net
goed”. Dat zou weer een logische verwijzing kunnen zijn naar Quint’s
zelfdestructie. Brody had notabene een aandeel in het overlijden van Quint.
Hij moest hem loslaten. Maar dit is vast niet op deze manier bedoeld door
Spielberg.
De gracieuze Nachtmerrie
De twee helden zwemmen langzaam naar huis.
“Weet jij wat voor dag het is” vraagt Hooper. Fade out. Een gedroomd einde.
De toeschouwers kunnen voldaan de zaal verlaten. Een helden-einde is zo saai.
Vroeger al en nu nog steeds
De film “Jaws” werd een mega succes De
haaienjacht is door Jaws alleen maar erger geworden. In werkelijkheid vertoont de
witte haai een heel ander jaaggedrag dan in Jaws . Veel ‘mensvriendelijker’
zeg maar. Jaws is een sprookje. Haaien zijn de ‘dinosaurussen’ van de
wereldzeeën die met uitsterven worden bedreigd. Een witte haai zwemmend door
zijn koninkrijk is van een gracieuze schoonheid. Dat de mens nog steeds
actief jaagt op deze bijzondere dieren is de ware nachtmerrie.
Ondanks deze schaduwzijde is de film Jaws net zo
goed onnavolgbaar in haar schoonheid. Dat is de paradox. Steven Spielberg is geen
gewetenloze gek die het gemunt heeft op zielige roofdieren.De film is in een
korte tijd gemaakt voor een relatief laag budget. Het heeft de hele wereld
veroverd en miljoenen mensen overdonderd. Nu dan 32 jaar later, iedere keer
als ik de DVD afspeel en de muziek begint ‘tam-tam, tam-tam’……. De tranen
komen al weer bijna.
|