The Case


    WB zegt dat hij heel veel verstand heeft van geld. Dat zou kunnen maar om wat zaken duidelijk te krijgen willen wij hem een "marketing-case" voorleggen. En wel een case die gaat over het verbruik van "vruchtensappen". "Hm, ik drink dat spul iedere dag, in plaats van al die zoete rotzooi, dat scheelt me weer een bezoek aan de tandarts" zegt WB. Deze "marketing-case" is een test die gebruikt wordt in NIMA-B en ander hogere marketing opleidingen. "Dat soort case's daar lach ik om, die zijn mij veel te simpel. Heb je niet wat moeilijkers? vraagt WB. "Laten we beginnen toch maar beginnen met deze vruchtensappen-case"."Okee, okee" zegt WB en hij begint schoorvoetend aan de volgende case.







    Er zijn 3 soorten vruchtensap sinds maart 2003 nieuw op de markt

    Merk A is een A merk van hoge kwaliteit met een prijs van: 2 euro per liter
    Merk B is een gemiddelde kwaliteit vruchtensap met een prijs van: 1.5 euro per liter
    Merk C is matige kwaliteit vruchtensap met een prijs van: 1 euro per liter

    Voor merk A wordt geen reclame campagne gevoerd
    Voor merk B wordt een intensieve media campagne gevoerd, (krant, tv etc)
    Voor merk C wordt een bescheiden campagne gevoerd. (huis aan huis bladen)

    Merk A wordt in 80% van alle grote supermarkten in Nederland en België verkocht
    Merk B wordt in 95% van alle grote supermarkten verkocht maar niet in België
    Merk C wordt in 70% van alle horeca etablissementen verkocht maar niet in supermarkten

    Bereken de bruto omzet voor 2003 in euro's
    Welk merk zal de hoogste winst opleveren in 2003 en motiveer waarom?
    Maak een prognose voor de bruto omzet in 2004?






    Het Verlies



    WB gaat direct aan de slag.... Voor het maken van de test staat een uur. Hoe zal WB gedaan hebben? Na een uur tijd moeten de resultaten worden ingeleverd. "Ja, euh ik lever mijn opgaves niet in. Deze case stelt niks voor" roept WB. "Ja, maar meneer dit is een officiële case, wij verwachten van u inzet en de resultaten". "Nou ophouden met die rotcase van jullie" .Woedend smijt WB in beweging alle pakken vruchtensap van tafel". En wegwezen hier nu, uit mijn kantoor uit. en neem die case en die vruchtensappen mee! "Het test-team verlaat de kamer, WB is inmiddels bedaard.







    PeddyJuice!



    "Ach, die vruchtensappen. Een glaasje is best lekker. Maar er is nu iets nieuws. Een produkt wat veel meer brengt dan vitaminen alleen, PeddyJuice!” roept WB verrukt uit. Het is ontwikkeld in Amerika. Meer dan een jaar getest en ik moet zeggen. Ik drink nu al een jaar elke dag 2 glazen PeddyJuice en mijn leven is totaal veranderd. De werking van PeddyJuice is zeer veelzijdig. Het stimuleert het libido, voorkomt neerslachtigheid, maakt mensen uiterst vitaal en levenslustig. Het voorkomt tevens aderverkalking en dichtslibbing van de aderen. De basis van PeddyJuice ligt in de regenwouden aan de voet van het Andes gebergte. De indianen ontdekte daar een plant met een bijzondere werking. Juist in de wortel van deze plant zit de speciale kracht. De leden van de stam gaven de plant de naam "Peddy" wat Indiaans is voor Les. Zij geloofden dat de Peddy plant juist veel wijsheid gaf en men wijze lessen kon leren door veel van de wortel te eten. De leden van stam werden sinds de Peddy plant ook heel erg oud De gemiddelde leeftijd lag rond de 160. 2 glazen PeddyJuice per dag is in principe genoeg. PeddyJuice bestaat voor 100% uit natuurlijke extracten. Daardoor is het ook mogelijk om er naar behoefte van te consumeren. Zo ken ik een stel uit Nieuw-Zuid, enthousiaste gebruikers die per persoon een fles PeddyJuice per dag consumeren. Het paar dacht dat hun huwelijk in een "midliefe crisis" was belandt. Wel euh, ik weet niet wat ze precies thuis uitspoken thuis maar met ganzenborden heeft het weinig te maken" lacht WB breeduit.






    De reacties van gebruikers



    "Een goede vriendin van mij heeft een paar jaar rond gekeken in de house-scene en is alles gaan doen wat daar bij hoort. Zo beweert zij dat ze aan de gezichten van XTC gebruikers kan zien of zij in trance zijn. Ze herkent en begrijpt dat gevoel, wat die mensen doormaken Ik ga hier wel een eind in mee. PeddyJuice drinkers ogen veel vitaler na dat ze PeddyJuice hebben gedronken, in plaats van daarvoor. In de medische wereld is PeddyJuice dan ook met open armen ontvangen. Overspannenheid of burn-out is zo langzamerhand volksziekte nummer één geworden. Nu heb ik niks tegen medicatie, maar PeddyJuice is natuurproduct zonder enige bijwerking. Werknemers die onder zware psychische druk hun beroep moeten uitvoeren kunnen best een steuntje in de rug gebruiken, dacht ik zo. Ik heb een paar van mijn meiden eens wat PeddyJuice laten drinken. Toegeven dat zijn ook wel types die zich helemaal laten gaan. Het resultaat kun je op bovenstaande foto-collage goed zien. Zijn ze niet gelukkig?" glimlacht WB.






    De Peddy Roep



    Tja, voorspellingen. PeddyJuice is nu éénmaal een uniek produkt. Ik weet precies wat PeddyJuice in het buitenland gedaan heeft, met name in Amerika. Ik kan me enige scepsis over PeddyJuice wel voorstellen. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik ook " eerst zien, dan geloven". Maar na één borrelglasformaat PeddyJuice was ik verkocht. Nu gaat een flesje 0.75 cc PeddyJuice 50 euro doen op de Nederlandse markt. Je doet al gauw een dikke week met zo'n fles. Een pakje sigaretten per dag kost snel gerekend heel wat meer. Een maand of drie na de introduktie reken ik op een maandomzet van 25.000 flessen. Mag jij uitrekenen wat voor omzet ik maak. En dan weet je nog niet eens wat de inkoopprijs is. Wij Westerlingen hebben de neiging om proost! te roepen bij het nuttigen van alcoholische versnapering. In Zuid Amerika is de zogenaamde "Peddy Roep" ontstaan. Voor het innemen van een glas PeddyJuice wordt er volgens goed gebruik heel luid "Peddy" geroepen. Het schijnt heel heilzaam te werken. Beste mensen van Nederland; iedereen die gezond en vrolijk door het leven wil gaan. Peddy. Leve PeddyJuice!











    Artwork + Moral support Peter "Pete" Tekelenburg