Piercings en andere randverschijnselen
 
 
    Emma was apetrost. "I've got a piercing in my navel". Ik vond alles mooi aan Emma, maar ik was toch niet echt geïnteresseerd in haar piercing. Ze trok haar shirtje omhoog. Ik durfde nauwelijks te kijken. "Yeah, I like this piercing, but I don't want any in my in nipples, or in my private parts". "The private parts of Emma". Wat een onschuldige uitdrukking voor zo veel wellustige schoonheid. Op televisie werd uitgebreid getoond hoe mooie meisjes en stoere jongens op de meest waanzinnige plekken hun piercing lieten aanbrengen. Onbewust moet ik dan altijd denken aan bepaalde stammen in Afrika. Foto's van dames die door een op één stapeling van stalen ringen een uitzonderlijk lange nek hadden. Deze ringen moesten vor altijd blijven zitten want het verwijderen had onheroepelijk een wisse dood tot gevolg. Ook in China werden dames tot voorkort verplicht tot het dragen van te kleine schoenen. Dit, vanwege het dwangmatige schoonheidsideaal van mooie kleine vrouwenvoetjes. De hedendaagse piercings zijn (godzijdank) niet opgelegd door een systeem, en de vergelijking gaat daardoor enigszins mank. De film cyclus Hellraiser van regisseur Clive Barker liet onder andere een aantal medogenloze demonen zien. Hun kale hoofden waren van boven tot onder volgeprikt met naalden. Dat moest dan het voortdurend bloot gesteld zijn aan helse pijnen symboliseren, gerelateerd aan een soort religieus masochisme. Elke keer als ik een heftig gepierced persoon zie, heb ik het gevoel dat hij onder invloed staat van duivelse krachten. En dan zwijg ik nog over de skinhead-gabbers wiens gehele persoonlijkheid wordt getransformeerd door zielloze levenselixers.