Frank Sinatra dood. Sinatra hoort bij mijn opvoeding. Mijn moeder vertelde
me regelmatig over zijn unieke stem, over zijn charmante uitstraling, en
waarom Willy Alberti de Nederlandse Frank Sinatra was. Mijn Jazz leraar
(beroemd jazzbassist Arnold D.) zei ooit; "Frank Sintra is geen Jazz, dat
is vocale amusements muziek". Nu, na zij dood verschijnt in de pers de
ene lovende beschouwing na de andere. Sinatra zong standards.
Ooit zei hij eens tijdens een live optreden over het nummer "Something"
van The Beatles; "Dit is het mooiste liefdesliedje waar het woord "liefde"
niet in voor komt". Het concert waarin hij dat nummer zong stamt
uit begin jaren zeventig, niet veel later dan 1969, het jaar waarin
Abbey Road en dus "Something" verscheen. Het is typerend voor de repertoirekeuze
van Sinatra. Compromisloos. De man had een feilloos gevoel voor goeie nummers.
Maar Sinatra werd vooral populair met oude nummers, standards uit de jaren
30 en 40. "Night and Day" van Cole Porter werd mede door het geniale
arrangement van Nelson Riddle, nieuw leven ingeblazen. Maar alle
techniek en goeie nummers ten spijt. Het gaat om het zogeheten "timbre",
oftwel de klankkleur. Dat is het bijzondere, hetgene wat de eeuwigheid
ingaat. Als ik zijn stem hoor bekruipt me gevoel van volwassenheid.
Als Frank zegt "I get a kick out you" dan kan niemand hem dat beter na
zeggen. Die stem is overal uit te halen. De stem die door merg en been
gaat. Het een soort mengvorm van sensualiteit en optmisme. Miles Davis
heeft vaak samen met Sarah Vaughan gespeeld en was diep ontroerd door haar
timbre, maar ook hij was geraakt door "White Frankie".Ik durf te
veronderstellen dat Frank Sintatra de hele Jazz geschiedenis heeft beinvloed.
Die Arnold D. is een hele goeie bassist en een aardige man, maar zoals
veel kunstenaars met weinig succes, diep gefrustreerd over het mega-succes
van Frankie, terwijl hij met ingewikkelde kunst-jazz nauwelijks aan de
bak komt. Jazz is kunst. Maar ook Parker speelde regelmatig in rokerige
lawaairerige clubs waarbij het publiek ongeinteresseerd met de rug naar
hem toestond. Jazz is geen "concert" muziek, het is kroeg muziek. Big-bands
treden natuurlijk wel op concertzalen, zo ook Sinatra en Charlie Parker,
soms. Ooit zei ik tegen de Utrechtse tenorist Gijs H. dat jazz gaat
over romantiek. Daar was hij het "a priori" niet mee eens, maar ook niet
mee oneens. The so called mellow tone that's all what Jazz is about, ook
dat wist mellow Frankie. Maar ook, de energie, de timing, de levensvreugde...................als
de liefde zelf.
|